Tuesday, April 12, 2011

itu bukan kerja kite



Berbuat baiklah pada semua...
kenape kite perlu buat baik pada org??
kalo org buat jahat pada kiter perlu ke kite buat baik pada die?
kalo kite buat baik pada org then org tue tak hargainya, masih wajarkah perkara baik itu diberikan pd nya??
adoyai..~
itulah diantara persoalan yang sering menerjah kotak fikiran saya sejak zaman kanak-kanak, .. hatta dah meningkat dewasa kini, persoalan tue kekadang muncul tanpa diminta..
why..why..and why..?
padahal dari kecil kemudian di peringkat usia muda remaja, kite telah diajar xkira di rumah mahupun di sekolah..utk berbuat baik sesama insan. saya masih ingat pesanan ustazah ketika saya di tadika ABIM seri manjung, ustazah Sue pesan sebagai manusia kita perlu buat baik dengan org, binatang, tumbuhan. dan seluruh kehidupan di sekeliling kita... 
yup! baik itu subjektif...susah nak dimengertikan 'baik itu adalah baik.' kadang2 org baik ade sebab, baik ade makna..yang mana akhirnya memakan diri sendiri.
namun dalam mengejar kehidupan abadi di AKHIRAT sana... berbuat baiklah sesama kite...kehidupan kite di dunia ini terlalu singkat dan sekejap. Amalan baik yang akan ditimbang di sana menuntut kita memenuhkan bakul bekalan kite utk kite hidup selesa di syurga abadi. Memang agak terkilan apabila kebaikan yag dilakukan disalah tafsir. Keluhuran yang dihulurkan disalah mengerti... Begitu juge dgn hakikat apabila keburukan dan keperitan yang kite terima hari demi hari..dan kite terpaksa terima dan balas segala keburukan dan cemuhan itu dengan seribu kebaikan.,.. Benar kata abah dan mak, jangan berdendam, hapuskan sifat mazmumah, tanam dan semai sifat mahmudah..
Tapi kan abah..agak tidak adil , kenape kite perlu tanggung semua keburukan itu, keperitan itu, kepedihan itu dengan sejuta kebaikan yang mulia...kenapa kite terpaksa ketepikan hati dan perasaan kite hanya kerana xnak burukkan sesuatu keadaan... dgn tenang dan agak tegas abah ckp sape kite utk ukur segala kebaikan dan keburukan org? kite xde hak nak hukum dan hina org lain...yesss..abah betul.. sape kite nak tentukan segala-galanya tentang kehidupan... itu bukan kerja kite. itu urusan Maha Pencipta.
Alhamdulillah, skrg saya bertambah yakin dengan persepsi saya, segala perbuatan permulaannya adalah NIAT. Hanya DIA yang tahu apa yang tergerak dari hati kita. xkirelah segunung keburukan yang diterima, namun  hati kite mmg bersih dengan niat yang baik, insyaALLAH kebaikan yang sebenar menanti kite di pintu syurga....insyaALLAH. terima kasih abah..mak..


amar makruf nahi mungkar~

No comments:

Post a Comment