Friday, July 19, 2013

Resam Berpuasa


Pejam celik pejam celik dah masuk Ramadhan ke 10 kita berpuasa..Macam mane dengan ibadah dan mujahadah kita sepanjang 10 hari perjuangan? Ibadah solatnya, membaca Quran, bersedekah, senyum, tolong-menolong, bersangka-baik dan berbuat kebaikan dan meninggalkan kesemua keburukan...

Sepanjang 10 hari menjalani ibadah pose nie,  di laman sosial sibuk orang mengePOST gambar juadah berbuka. agaknya mungkin boring barangkali. tak tahu nak buat ape, maka di letakkan gambar sebagai penyeri petang sebelum berbuka. Tak kurang hebatnyer dgn status menu yang dimasak utk keluarga...hehehe. Mungkin cara itu terapi jiwa buat mereka.

Namun bukan itu yg ingin sy kongsi di sini, apa yang ingin sy luahkan tentang keprihatinan kita dalam memuliakan bulan Ramadhan... Kita mengaku kita berpuasa, namun seringkali lidah berbicara tentang keburukan org lain, Seboleh-bolehnya di bulan barakah nie, kita jauhi segala bentuk umpatan dan kutukan tentang sesiapa sahaja. Bimbang akan berkurang pahala puasa yg Allah janjikan... Ya, kita manusia biasa tak pernah lepas dari kekhilafan, namun ia boleh di didik dan dibentuk. Kita didiklah seluruh jasad dan roh kita agar menghormati dan memuliakan bulan ini dengan perkara-perkara yg baik dan amalan yg ada ganjaran pahala. 

Seperti biasa sy dan suami akan sama-sama berjemaah di masjid berdekatan dengan rumah  kami. Kemeriahan memang terasa apabila masjid di IMARAH tak kira usia atau peringkat umur. Seronok! Terasa keindahan malam Ramadhan. Walau bagaimanapun, susahnyer nak mengajak muslimat yg berjemaah di situ agar merapatkan saf. yg ada hanya saf yg renggang. Takde pun rasa nak merapatkan saf agar kukuh dan teguh. Apabila di ajak utk rapatkan saf, mereka tak endahkan. seolah-olah sy mencurah air di daun keladi. Allahuakbar. Yg sedihnye, golongan berusia yg gagal utk merapatkan saf-saf yang ade. Malah, lebih sayangkan sejadah masing2 dan takut utk berkongsi. 

Nie belum masuk bab kanak-kanak yg solat di tengah org dewasa. bukankah putus saf apabila ada kanak-kanak yg belum cukup umur dlm jemaah. Hendak ditegur, maknya masing-masing ditepi anak. serba salah dibuatnya. Kalo nak bawak anak juga, letakkan anak itu ditepi sekali, makna saf yg paling hujung.

Apa-apa pun, ilmu agama nie perlu ditimba. Perlu berguru. Bukan hanya sekadar menelaah buku ataupun search di iternet semata. Buku-Buku yg ada hanyalah sebagai tambahan pada kita utk menambah ilmu. Wallahualam.

Selamat beribadah dan berbuka..=)







No comments:

Post a Comment