Friday, July 5, 2013

BiJak BerbeLAnja


W.A.N.G
Bila kita bercakap tentang wang..macam2 bermain di fikiran kan.. mcm2 yang kita nak buat dgn duit yang kita dapat or bakal dapat...Tidak kiralah yang bekerja makan gaji bulanan mahupun bekerja sendiri, tentulah dah ada perancangan sendiri bagi sebuah kehidupan masing-masing...
Sy bercakap tentang mereka menerima gaji setiap bulan. bagi yang bekerja sendiri mungkin saya kurang arif utk mengupas serba sedikit perihal kewangan mereka walaupun hakikatnyer saya dibesarkan dalam keluarga yang berniaga...=)

Ok,, nampak mcm mudah apabila gaji masuk, maka kuasa membeli akan bertambah. Duit yang diperoleh terasa ingin dihabiskan dan segala kemahuan terasa ingin dipenuhi. Masa tu jugaklah Shopping Mall nak sale nye!  SALE sana SALE sini,  diskaun memanjang! Kalo dikutkan kehendak yang tidak bertepi memang berkampung la di mana2 Shopping mall kunun2 nak membeli. Itu gambaran awal la apabila gaji masuk. 


So, sebagai manusia yang berakal, seharusnya kita duit gaji yang kita dapat diadjust dan di arrange sehabis baik agar kewangan kita tidak bocor ke mana2...=)
Setiap bulan, saya akan peruntukkan 6 sampul khas yang perlu diisi. Istilah seperti menabung. Saya dan suami akan asingkan sejumlah wang utk disimpan. Setelah ditolak dengan pelbagai perbelanjaan itu ini begitu begini maka baki yang ada itulah bahagian kita. Duit elaun untuk mak abah memang tidak pernah dilupakan, begitu jugak dgn encik asben dia jugak peruntukkan utk parents dia..hehehe =)
Alhamdulillah strategi yang kami buat berjaya dan mudah-mudahan kekal la ia.

Memang tak runsing dah apabila kita dah tentukan hala tuju kewangan kita setiap bulan. Dan perbelanjaan kita jugak semakin teratur dan itula dipanggil bijak berbelanja..Ewaahhh! =)
Bila dah menabung kan, bukanlah tidak bole langsung nak berbelanja bagai... saya dan suami tetap juga meREWARD diri masing-masing setiap bulan... kami berdua memang suke jalan2 cari mkan, so every month kami akan cuba mencari tempat mkn yg best2 dan mahal pun takpe, asalkan kita rasa kepuasan setelah sebulan bekerja mencari rezeki..ALHAMDULILLAH.

Jadi, berbelanjalah sebijak yang mungkin, perlu ada kerjasama antara asben n wife dalam menguruskan kewangan kita. Kita perlu tetapkan hala tuju kewangan kita setiap bulan utk disalurkan ke mana agar takde sebarang isu kebocoran di belakang hari. Yang paling penting kita perlu menyimpan walaupun dlm jumlah yang sedikit. Sikit sikit lama-lama jadi bukit.=)
Wang kita cermin diri kita.. erk ade related ke?  Bijak Berbelanja!





No comments:

Post a Comment